تماس با دفتر پشتیبانی : 0080 422 0991
  • دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ :: ۰۱:۳۳

آشنایی با مجمع شرکت ها و راهنمای کامل کارکرد چاپ آگهی در روزنامه

انواع دعوت مجمع شرکت‌ها و کارکرد آنها

انواع دعوت مجمع شرکت‌ها و کارکرد آنها

اگر اهل مطالعه‌ی روزنامه باشید، حتماً بارها در صفحات آن با آگهی‌های دعوت مجمع شرکت‌ها مواجه شده‌اید. همچنین اگر در بازار بورس فعال باشید، خوب می‌دانید که تشکیل جلسه‌ی مجمع، از مهم‌ترین رویدادها در تعیین مسیر آینده‌ی یک شرکت به شمار می‌رود.

دعوت به مجامع شرکت‌ها از جمله رویدادهای مهم هر شرکت می باشد که برای سهامداران و سرمایه‌گذاری در بورس فعال‌اند، آشنا است. در این مجمع، سوالات مختلفی از جمله هدف مجمع، تغییرات در دارایی و سهام، نحوه توقف نماد و قیمت سهام بعد از مجمع مطرح می‌شود. این مقاله به بررسی انواع مجامع و نحوه تاثیر آن‌ها بر سهامداران می‌پردازد.

مجمع چیست؟

مجمع در واقع جلسه با اطلاع وقت قلبی است که با حضور سهامداران و مدیران همان شرکت برگزار می‌شود. هدف از این مجمع‌ها، ارائه گزارش‌ها، بررسی وضعیت شرکت و اتخاذ تصمیماتی است که به نفع سهامداران باشد تصمیمات اتخاذ شده در مجمع بر همه سهامداران و آینده شرکت تاثیرگذار است.

در این باره بخوانید: نکات مهم چاپ آگهی دعوت مجمع در روزنامه

انواع مجمع شرکت‌ها

مجامع شرکت‌ها به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت:

1- مجمع عمومی – موسس

مجمع عمومی موسس تنها در زمان تاسیس شرکت برگزار می‌شود. در این مجمع، مدیران اولیه شرکت انتخاب شده و اساسنامه شرکت مورد تصویب اعضاء قرار می‌گردد. این مجمع برای سرمایه‌گذاران بورسی قابل مشاهده نخواهد بود.

کارکرد آگهی دعوت مجمع عمومی موسس

  • تشکیل اولیه شرکت

  • تصویب اساسنامه

  • انتخاب هیئت‌مدیره اولیه

2- مجمع عمومی – عادی سالیانه

این مجمع یکی از مهم‌ترین مجامع است که انتخاب هیات مدیره ، بررسی گزارشات مدیران و تصویب صورت‌های مالی برگزار می‌شود. همچنین، در این مجمع ممکن است سود نقدی بین سهامداران تقسیم شود. لازم به ذکر است مجمع عمومی عادی سالیانه در سال فقط یکبار برگزار شده و تمامی شرکت ها باید حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی خود این مجمع را برگزار کنند.

کارکرد آگهی دعوت مجمع عمومی عادی سالیانه

  • تصویب ترازنامه و صورت‌های مالی

  • تقسیم سود میان سهامداران

  • انتخاب بازرس قانونی برای سال آینده

3- مجمع عمومی- عادی به‌طور فوق‌العاده

این مجمع مشابه مجمع عمومی عادی سالیانه است، با این تفاوت که در زمان‌های غیرمعمول برگزار می‌شود. هدف از تشکیل این مجمع معمولاً تغییرات در ترکیب سهامداران یا انتخاب مجدد هیئت‌مدیره است. برای برگزاری این مجمع، حضور حداقل ۵۰ درصد سهامداران الزامی است.

کارکرد آگهی دعوت مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده

  • بررسی موارد ضروری که خارج از موعد مقرر در اساسنامه است

  • برکناری اعضا یا تغییر بازرس قانونی

4-مجمع عمومی فوق‌العاده

مجمع عمومی فوق‌العاده در مواقع ضروری که نیاز به تصمیم‌گیری فوری در شرکت وجود دارد برگزار می‌شود. این مجمع معمولاً برای تصمیمات مهم مانند تغییر نام شرکت، افزایش یا کاهش سرمایه، یا حتی انحلال شرکت تشکیل می‌گردد. برای این مجمع، حضور حداقل دو سوم از سهامداران ضروری است تا تصمیمات آن به رسمیت شناخته شود.

کارکرد آگهی دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده

  • تغییر در اساسنامه شرکت

  • افزایش یا کاهش سرمایه

  • تصمیم‌گیری در خصوص انحلال شرکت

مشاوره تلفنی 0080 422 0991

از ساعت ۸ صبح تا 11 شب راهنمای شما در ثبت انواع آگهی ها هستیم



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همکاران ما

مشتریان ما

رفتن به بالا